
Fotograferade bilder – övergripande strategi
Fotograferade bilder är en viktig del av vår nya identitet.
Bilderna ska hjälpa oss att på ett tydligt och särskiljande sätt skapa en bild av vårt varumärke. Bilderna ska skapas utifrån den fastlagda strategiska riktningen och de värderingar som är ledande för företaget.
Monticos fotograferade bilder kan delas in i två övergripande klasser utifrån användarbehov.
Dom två olika klasserna är:
1. Bilder i Montico's blå id-färg.
2. Färgbilder.
Båda dessa kategorier är underordnade den generella bildstrategin.
I allt material från Montico ska identitet och avsändare upplevas som och vara tydlig.
Identitet och avsändare ska koppla till Montico's varumärke, och en viktig del av detta är den fotograferade bilden.
Därför ska vi alltid använda oss av "id-blå" infärgade bilder på allt material som skapar "det första intrycket",
det kan vara tex; trycksaker och broschyrers framsidor, baksidan på visitkort, framsidan på Insyn etc.
I sjäva inlagan på den här typen av produktioner kan vi däremot använda vanliga färgsbilder där det passar.
På detta sätt bygger vi kännedom om vårt varumärke och identitet,
samtidigt som vi säkerställer att upplevelsen och kännedomen
om vårt varumärke är och förblir konsekvent och får ett maximalt genomslag.
Observera att dessa bilder endast är exempel och ej friköpta att användas!

Uttryck
Samtliga av våra bilder ska ha ett positivt och naturligt uttryck. Vi ska försöka undvika stylade, uppställda och onaturliga kompositioner/uttryck så långt som möjligt. Fokusera på det naturliga, personliga och enkla. Även för "plottriga" och "skrikiga" uttryck ska undvikas, och hellre en lite lugnare färgskala än en palett med för många färger.
Kategori 1 - Människor
Människor är en viktig kategori. Bilderna på människor ska spegla våra målgrupper.
Det är dels personal som arbetar med oss samt våra kunder (arbetsgivare och arbetstagare). Bilderna ska spegla en modern, kompetent och serviceinriktad organisation. Positivism och social utstrålning ska vara ett genomgående uttryck.
Kategori 2 - Detaljer
Detaljbilder från olika typer av miljöer som är representativa för den verksamhet som vi bedriver. Dessa bilder ska vara "nära"/"närmre" och gärna porträtteras ur ett intressant perspektiv. En viss abstraktionsgrad kan med fördel tillämpas i denna kategori.
Kategori 3 - Miljöer
Bilder på olika platser där vårt varumärke och olika affärsområden är en naturlig del.
Det kan t ex vara vår egen kontorsmiljö, konsulter ute hos kund, våra kunders arbetsplatser och utbildningslokaler. Bilderna ska skapas med ett så naturligt ljus som möjligt och gärna
fokusera på ett tema eller en idé. Att utnyttja arkitekturen och hitta spännande vinklar
kan med fördel göras.